
Nagradu za životno djelo na Angouleme strip festivalu 2025 je dobila @anoukricard ❤️ Nagrade Alternativnog izdanja: FFF & HAIRSPRAY ❤️ LINK NA FESTIVAL / Čestitke! ✨
Nažalost, festival prati veliki skandal zbog zataškavanja seksualnog i seksističkog nasilja u org. timu festivala te otkaza ženi koja ga je prijavila. Na štandovima mnogih nezavisnih izdavača moglo se pročitati “Chloé, vjerujemo ti”. AFERA TRAJE I AUTORI_CE SE MOBILIZIRAJU – POPRATI LINK: INSTAGRAM LINK + PORTALI: L’HUMANITE / CHARENTE
Anouk Ricard je 5. žena laureat u pola stoljeća nagrade, a dobila ju je izborom kolega; ne festivala. Priznanje najavljuje promjene u strip industriji po pitanju jednakosti spolova i strip narativa. “Ovo je pozitivan razvoj događaja jer danas ima mnogo više žena u stripovima nego ikad prije, i te žene su jako talentirane”, izjavila je Ricard tijekom govora na dodjeli nagrade i dodala: “Svi imamo svoje mjesto u stripu”. Među ostalima je spomenula Salomé Lahoche, Elodie Shanta, Annu Haifisch i Emilie Gleason, mlade autorice čiji su radovi, poput njezinih, “izvan kutije”. Anouk Ricard je autorica 50-tak izdanja za djecu i odrasle. Kroz minimalistički stil i pop paletu, ova nasljednica Monty Pythona i Peanutsa izokreće najobičnije situacije vraćajući im nesklad paradoksa. Patke, psi i gliste su parodični svemir koji će sljedećem festivalskom izdanju sigurno udariti apsurdan i nekonvencionalan ton. Ovaj korak prema nadrealističkoj strani stripa bi mogao zacrtati novi smjer festivala… Više o festivalu & nagradi: wikipedija1 / wikipedija2
Imali smo čast objaviti strip nagrađene autorice na temu kovida u webzinu C19 i Komikaze albumu br. 19, 2020: Anouk Ricard – https://komikaze.hr/print_issue/strip-album-broj-19/ & https://komikaze.hr/issue/c19/
Dvije grupe ljutih feministica su, udruženih snaga i talenata, nakon gostovanja na Crack festivalu u 6. mjesecu, izložbe u Bologni (Titivil) i drugih akcija, osvojile zajedno i Nagradu Alternativnog izdanja Angouleme strip festivala!

HAIRSPRAY (1. broj) Lak za kosu Karle Palome okuplja kremu međunarodne ženske punk strip scene. Crno-bijeli strip stare škole, proizveden i tiskan u Berlinu. Antologija uključuje radove: Karla Paloma (urednica i izdavač) + Elsa Klee, Rikke Villadsen, Martina Sarritzu, Vera Bekema, Noémie Barsolle, Juliette Collet, Simone f. Baumann, Esther Samuels-Davis, Jo Rüßmann). Info: CRACK FEST)
FFF (FANATIČNA ŽENSKA FRUSTRACIJA) / IZVOR – LINK: KICKSTARTER INFO / 12 autorica, 106 stranica ženskih autobiografskih stripova, posveta Aline Kominsky i kulturi “djevojačkog kluba” u stripu. Antologija predstavlja posthumni hommage Aline Kominsky-Crumb, pionirki underground ženskog autobiografskog stripa, čiju smrt je popratila sveopća ravnodušnost. Izdanje na više od 100 stranica okuplja autobiografije žena koje govore o trashy, političkim, queer, ljutitim, mrzovoljnim, smiješnim i poetskim iskustvima. Predstavljene autorice: Elsa Klee, Lucile Ourvouai, Morgane Somville, Alice Bienassis, Valentine Gallardo, Claire Malissen, Karla Paloma, Mireille Nyangono Ebene, Marthe Pequignot, Margot Preham, Caroline Sury, Mélanie Utzmann-North.
“Više nego ikad, autorice izražavaju potrebu da zauzmu stav protiv onoga što je uvijek bilo normalizirano, utišavano ili čak poricano: rodna diskriminacija u svijetu stripa u Francuskoj, kultura “muškog pogleda” i silovanja, koji i dalje postoje. Ponovno buđenje slobodnog i alternativnog duha Aline Kominsky čini se posve prikladnim za suprotstavljanje trenutnom reakcionarnom i seksističkom valu.”
Povijest FFF projekta: Aline Kominsky-Crumb je rođena 1. kolovoza 1948. u New Yorku i središnja je figura američkog underground stripa. Umrla je 29. studenog 2022. usred sveopće ravnodušnosti u Francuskoj. Bila je pionirka ženske autobiografije u stripu te se radikalno iskreno bavila tabu temama koje su u stripu još uvijek prerijetke, poput neželjene trudnoće, odnosa prema ženskim tijelima zatrovanim patrijarhalnim diktatom, seksualnog nasilja i preispitivanja majčinstva. Njezine sirove, dirljive i smiješne priče pretočene su na papir briljantnim i hrabrim crtežima. Ponavljanje i pedantni uzorci odjeće i ukrasa se miješaju s gigantskim mesožderskim ili grotesknim smijehom njezinog alter ega “Bunch”. Aline Kominsky uvijek kombinira eksplozivnu mješavinu referenci i stilova, koji njezinom stilu daju jedinstven, dirljiv i ugodan karakter.
Aline se, također, zalagala za promicanje underground ženskog stripa. Bila je dio pionirskog kolektiva “Wimmen’s Comix”, objavljenog od 1972. do 1992., godišnjeg zina sastavljenog isključivo od autorica, od kojih su mnoge bile samouke. Kasnije je s Diane Noomin stvorila fanzin “Twisted Sisters”.
Bio je potreban hrabar korak objaviti ovakav sadržaj u vrijeme kada je underground strip scena bila gotovo isključivo muška i prožeta mizoginom kulturom.
Prvo izdanje “Wimmen’s Comixa” objavljeno u studenom 1972. oživjelo je dotad zasjenjene ženske priče i iskustva, a objavljivanje “Gay comicsa” počelo je u rujnu ’80. Ti su radovi poslužili kao odskočna daska cijeloj generaciji umjetnica (Mary Fleener, Roberta Gregory, Trina Robbins, Julie Doucet, Phoebe Gloeckner itd.) i utrli put nova feministička i LGBTQIA+ scena.
Jennifer Camper, Alison Bechdel i druge istaknute underground feminističke umjetnice krenule su njihovim stopama.
Bilo kroz njezin inovativni rad ili predanost stvaranju vidljivih autorica, karijera Aline Kominsky-Crumb ostavila je traga u svijetu underground stripa.
Kakvo razočaranje onda, kada je nakon njezine smrti nekoliko članaka spominjalo samo njezinu suradnju sa suprugom Robertom Crumbom, posebice “Parle-moi d’amour”, njezino jedino djelo objavljeno do danas u Francuskoj. Iako je Drawn and Quarterly objavio antologiju njezinih radova “Love that bunch”, njezin se prijevod u Francuskoj još uvijek čeka.
Suočeni s ovim osakaćenim medijskim izvještavanjem, rodila se motivacija za akciju i odavanje počasti ovoj simboličnoj ličnosti.
Na inicijativu Lucile Ourvouai, Else Klée i Morgane Somville nastao je fanzin projekt: Fanatic Female Frustration. Uoči velikih preokreta na polju stripa, feministička pitanja 70-ih i ona 2023. odjekuju i odgovaraju jedna na drugu. FFF ima za cilj oživjeti i nastaviti tradiciju fanzina feminističkih i/ili LGBTQIA+ autobiografskih stripova te razviti kulturu “djevojačkih klubova”.
Svaka od autorica sudionica bila je pozvana da nacrta autobiografski ili autofiktivni strip od 4 do 16 stranica, koji na ovaj ili onaj način, uz potpunu slobodu izraza, citira rad Aline Kominsky-Crumb kako bi pokazao postojanost njezinog traga u svijetu stripa.
FFF Autorice:
Tijekom studija Lucile Ourvouai otkrila je američke autorice s underground scene 70-ih i 80-ih, uključujući Aline Kominsky, te je stajala iza “Fanatic Female Frustration”. Kao ilustratorica za tisak, redovito sudjeluje na sajmovima mikroizdavaštva sa svojim pomoćnicama iz Ennuija, te u drugim kolektivnim fanzinima kao što su Sprinkle, Frankenstein magazine ili Matière Grasse. Godine 2022. sama je objavila Jesen u Berlinu u kojoj njezin alter ego Mamie Luluce svojoj unuci priča neprikladne pustolovine. Smješten u 2023., Hrabra izjava prati život fiktivnog umjetnika opsjednutog ćelavim muškarcima, simbolima muške ranjivosti. www.instagram.com/kumoonn
Duh osvetničkog mizandrizma, igra kućnih ljubimaca i revolucionarne ženske utopije, neke su od omiljenih tema stripova Else Klée. Rado sudjeluje u brojnim zinevima, uključujući najnoviji Zitrance, Hairspray (Berlin), Miels, Frankenstein (Italija). Objavila je Bibi i Peggy u Colorama Printu, a trenutno crta posljednju epizodu svoje serije Elsa & the Haters koju će uskoro objaviti Fantagraphics Underground (SAD). Suurednica je i autorica antologije Fanatic Female Frustration. www.instagram.com/kleeelsa
Morgane Somville autorica je stripova sa sjedištem u Bruxellesu i uključena u feministički znanstvenofantastični kolektiv Fémixion. U srcu njezine naracije: ukusne razmjene i ispovijesti, dijalozi uhvaćeni u trenutku, intenzivni ili blistavi, ali uvijek ispitani kroz objektiv vlastitog iskustva i feminističkog aktivizma. Njezine priče su dinamične i nefiltrirane. A budući da društvo ženama nameće šutnju, Morgane ih tjera da govore, a one imaju puno toga za reći.
www.instagram.com/somville_morgane
Diplomirala je na Beaux Arts de Marseille 2009., Alice Bienassis autorica je stripova i ilustratorica za tisak (La Déferlante, Frankenstein Magazine). Ona objavljuje Attachements, objavljene u studenom 2022. – zbirku ilustriranih svjedočanstava o praksi BDSM-a i problemima s moći koje ona uključuje. Trenutno radi na svom sljedećem stripu za izdanje Delcourt – Istraga o femicidu koji se dogodio 2019. koji naglašava svakodnevnu borbu žena koje pokušavaju pobjeći od situacija nasilja. www.alicebienassis.com
Valentine Gallardo je negdje između stripa i ilustracije; Svoje crteže pretvara u delikatne i čudne hibride. Rođena u Mulhouseu, živi i radi u Gentu, njegujući svoj rad iskustvima svakodnevnog života, između stvarnosti i svijeta snova.
www.instagram.com/val_tmh
Claire Malissen rođena je 1997. u Parizu, a školovala se za autora-ilustratora u školi Estienne, zatim na HEAR-u u Strasbourgu. Ženske likove portretira u svojim omiljenim temama: romantizam, žudnja i neuzvraćena ljubav. Ona stoji iza Oprosti, ljubav nije za tebe, kolektivne zbirke autobiografskih stripova o osrednjim romansama, razočaranjima ili pričama koje nikad ne počnu, objavljene 2022. Boycrazy (2021) je priča o dvije srednjoškolke koje muče dečke koje poznaju, kako bi od njih pridobile malo naklonosti. https://www.instagram.com/spacechoo
Karla Paloma rođena je u Danskoj 1983. godine. Živi u Berlinu, samouka je slikarica i crtačica stripova. Od 2010. samostalno objavljuje stripove i zineove. Njezini su stripovi također objavljeni u nekoliko antologija, uključujući Cultpump (DK), Galago (SE), Colorama (DE) i Ventil Verlag (DE). Njezin je rad prvenstveno autofiktivan i bavi se temama vezanim uz feminizam, rod, identitet i odnose. www.instagram.com/_karlapaloma_
Mireille Nyangono Ebene (1995., Kamerun) studira ilustraciju na Haute École du Rhin u Strasbourgu. Njezin grafički rad propituje vjeru, obitelj, identitet, seksualnost, smrt, a nalazi se na spoju stvari koje su zajedno tabu. Već nekoliko godina njezin projekt organiziran je oko SF svemira (znanstvena fantastika) koji je ponekad erotičan, ponekad okrutan, a stalno promatra i komentira današnje ljudske sustave. U samoizdavačkoj praksi objavila je L’an 2021 (2020), Froid Comme La Pierre (2022) čiji svemiri komuniciraju. U tom kontinuitetu knjiga Down Memory Lane izlazi 2022. godine u izdanju Colorama Printa. www.instagram.com/nygelpanasco
Marthe Pequignot rođena je 1990. u Parizu, gdje i danas živi nakon studija ilustracije na HEAR-u u Strasbourgu. Njezini crteži, često poetskog i nekonvencionalnog tona, čine scenografiju predstava, koncerata ili ilustriraju izvještaje uživo. Knjigu Bibliométeo objavila je 2020. s Intervallesom, vječnim kalendarom koji ilustrira 48 početaka romana koji govore o vremenu. Trenutno priprema dva fanzina o kinu i izvedbenim umjetnostima planirana za siječanj 2024.
Margot Preham živi i radi u Bruxellesu. Nakon studija na Institutu Saint-Luc počela se baviti ilustracijom. Uz projekt stripa koji puno govori o mravima i čije ulomke možemo vidjeti na njezinom Tumblru, Margot trenutno vježba graviranje u metal.
Francuska umjetnica Caroline Sury diplomirala je na Školi likovnih umjetnosti u Bordeauxu 1993. Caroline Sury je postala suosnivačica izdavačke kuće Le Dernier Cri u Marseilleu, jednog od predvodnika underground uredničke i grafičke avangarde 1990-ih. Caroline Sury je svoje bilježnice donijela s putovanja i stripe prvo objavila u švicarskom časopisu. Strapazin i Les Requins Marteaux. L’Association je također objavila dva albuma, a njezin strip Un matin avec mademoiselle Latarte (ur. Le monte en l’air) odabran je za festival Angoulêmes 2020. U svojim crtežima Caroline Sury koristi svakodnevne elemente i konstruira autobiografski univerzum s lažno art brut aspektom, na kaotičnim stazama asocijacija, istodobno ironično, naivno, erotično i trashy.
www.instagram.com/carolinesurymi
Mélanie Utzmann-North živi i radi u Bruxellesu. Osnovala je fanzin Gossips for Breakfast koji spaja stripove, fotoromane, ilustracije, reality TV i eseje u spoju pop kulture, zabave i akademske analize, a inspiraciju crpi iz ženskog tiska. Također se bavi stripovima i nedavno je izdala fanzin stripova inspiriran Loaninim životom: Loana: Flashbacks. Radila je ilustracije za Vice, Panthère Première i Médor. www.instagram.com/mel_utzmann_north
FemResist: Femicomix / Komikaze u Angouleme-u
komikaze program podržava ured za kulturu i civilno društvo grada zagreba i ministarstvo kulture i medija republike hrvatske.