Razgovor o Komikazama, autorskom stripu i koječemu, povodom 1. Kvarnerske izložbe stripa / 17 min / Community Internet Radio Roža: Emisija Rožaik #15 / 14.11.2020. / Novinar: Edin Vesković
Cijelu emisiju možete poslušati na linku: https://www.mixcloud.com/radioroža/rožaik-15/ a uključuje uvodnu riječ organizatora Damira Steinfla (36:00 – 47:00) i, u nastavku, predstavljanje Komikaza strip autorice i urednice ivane armanini (51:20 – 1:08:00).
* komikaze program je sufinanciran sredstvima ministarstva kulture rh i grada zagreba za inovativne medije. časopis komikaze je podržan od grada zagreba.
RADIO ROŽA JE PRVI RIJEČKI COMMUNITY RADIO.
VIŠE O NAGRAĐENOM ALBUMU KOMIKAZE #18 KOJI JE IZLOŽEN U RIJECI: https://komikaze.hr/comics-award-angouleme/
Više o izložbi: https://komikaze.hr/kvarnerska-kolonija-exportdrvo/
TRANSKRIPT RAZGOVORA
UVOD / RADIO ROŽA Još jedna zanimljiva izložba koju možete pogledati u Rijeci je ona autorskog stripa i ilustracija. Otvorena je do 1. prosinca u Exportu na Delti, a ulaz je besplatan. Izložba je na neki način retrospektiva hrvatskog autorskog stripa i ilustracija od 2010. do 2020. godine. U prvom djelu izloženo je preko 300 tabli stripa i ilustracija autora svih generacija dok se drugi dio izložbe bavi s tri značajna projekta za promociju stripa: Komikaze, Lavenderman i Ohoho fanzin.
S nama je Damir Steinfl- autor brojnih stripova, promotor stripa, voditelj radionica ilustriranja i zajedno s Martom Berčić pokretač i voditelj ove izložbe. Pozdrav Damire; S nama je i Ivana Armanini – također autorica mnogih stripova i ilustracija te osnivačica Komikaza, mreže za proizvodnju, promociju i distribuciju autorskog stripa. Pozdrav Ivana!
Za početak kako bi nam predočili razliku između autorskog stripa i onog koji se proizvodi za određeno tržište poput stripova o superherojima?
Autorska strip scena je vrlo živahna, stripovi putuju mrežom, izložbe rastu k’o gljive posije kiše, online posjećenost se utrostručila a mikroizdavaštvo cvate! Svijet se raspada, nepravde su na svakom kutu, globalno zatopljenje i rasne netrpeljivosti uzimaju maha, ali ljude ovih dana baš zanima strip!I dalje je scena puna iznenađenja. Autorski strip balansira između stripa, ulične umjetnosti, akcije, apstrakcije i eksperimenta. Korijeni su mu u eksperimentalnom i animiranom filmu, suvremenoj poeziji, alternativnoj muzici, diy (uradi sam) kulturi. Ova rubna pozicija ima za cilj razviti strip jezik i preispitati njegove granice. Strip danas govori o čovjeku u svim njegovim dimenzijama, rame uz rame s ostalim medijima. On otvara pitanja i daje nove odgovore.
Je li to jedan od razloga zašto je Lavanderman značajan za hrvatski strip, kao parodija koja ismijava temu superheroja pa i tu vrstu proizvodnje stripova?
Lavandermen je zanimljiv eksperiment, pokušaja podvale mejnstrimu. Djelomično je i uspio, snimio se film, nakupilo se brojeva i izložbi…
Smanjuje li taj način proizvodnje stripa kvalitetu samog djela?
Mainstream strip je druga scena, ima svoju publiku i ogromnu produkciju. Prije smo svi ovisili o distribuciji tiskovina ali internet je demokratizirao scenu. Sjajni projekti se vrte na društvenim mrežama, blogovima.
Na instagram profilu jedne knjižare se tako zavrtio projekt #rescueparty (#spasilačka ekipa) koji je pozvao stripaše da nacrtaju neki izlaz iz ove situacije koja nas je sve zadesila. Odazvalo par stotina autora s genijalnim stripovima. Svakako pogledajte na profilu #desertislandcomics.
Vratimo se malo na izložbu. Sami autori su bili kustosi jer su slali radove po svom izboru. Govori li to nešto o kvaliteti tih autora i radova?
Za početak smo ponosni i sretni jer nas je Damir pozvao da se i mi uključimo u EPK program. Izložba je velika i dobra. Damirov entuzijazam, Dipova infrastruktura, genijalna zgrada + pare za print finih plakata (u cijeni Komikaze albuma) + otvorenost za tradicionalne i eksperimentalne forme stripa – zvuči kao sjajna formula za uspjeh!
Izložba je ekspodirala jer nemamo pravi festival autorskog stripa a postoji velika potreba za događanjem ovog tipa: kolonijom, strip radionicama i strip druženjima, revijalnom izložbom … Ovdje mislim prvenstveno na autore. Imamo Komikaze časopis, sa sve tanjom podrškom donatora, fanzin ohoho i 2 festivala s fokusom na talijanske strip autore, mafest i crš. To je sve jasno premalo. Francuska tiska 5.000 autorskih albuma godišnje a svako selo ima strip festival i sve grane kreativne industrije imaju svoj sindikat: autori, mali strip izdavači, knjižari, tiskari, …
Ja sam, nažalost, izložbu shvatila u ritmu tekućih regionalnih festivala – samo svježa produkcija. Imala sam zadnjih mjesec 3 izložbe (beograd, ljubljana, pančevo) i htjela sam izložiti nove materijale. Zato imam samo 2 zadnja stripa na prvom dijelu Damirove izložbe a ne 7, kao što je kod ostalih.
Kako Vi radite odabir djela?
Komikaze su od početka njegovale otvorenu scenu, bez ograničenja stilovima, generacije, nacije ili spola, s idejom da ima mjesta za sve i da se kroz različitosti brusimo i preispitujemo. Zatvorena mala scena se lako uljuljati na lovorikama. Meni se čini da treba uvijek držati otvorena vrata po svim pitanjima jer sve brzo sklizne u neku deformaciju. Otvorena vrata između stripa, grafita, apstraktne umjetnosti i aktivizma također! Rad u širem kontekstu nosi sa sobom veće izazove. Album, koji je jučer upravo otišao u tisak, se filtrira od materijala koji nastaje tijekom cijele godine. Sadržaj albuma #19 u 2020. se brusio od:
- 7 komikaze izdanja:
– 3 komikaze webzina (izlaze kvartalno od 2002.)
– od radionica i fanzina, webzina, projekata u tekućoj godini; dakle u 2020. od komikaze izdanja: street zine, koji je u pripremi; covix, femicomix i alice in waterland
– različitih projekata na društvenim mrežama kao što je #rescueparty, u kom i sama sudjelujem. Od istog stripa je nastala i moja knjižica Alice in waterland, koji je Matrijaršija otisnula u sitotisku za otvorenje beogradskog Novo doba festivala.
od materijala koji pristignu na open call koji je promoviran kroz razne aktivnosti
– sugestija ostalih Komikaze autora
– direktnih poziva autorima po pitanju određenih tema ili projekata (femicomix, covix)
– razmjenjenih izdanja na festivalima i drugim promotivnom gostovanjima (što je ove godine otpalo) …
Na ovoj riječkoj izložbi u exportu je nagrađeni album Komikaze #18 koji predstavlja deset hrvatskih autora i uključuje 5 autora mlađe generacije, ispod i oko 30), kojih je u novom komikaze #19 albumu ih je 7.
KOMIKAZE ALBUM #18 – smelly feet dog/ cro | miro župa/ cro | ivan marušić/ cro | damir stojnić/ cro | hrvoje šebić-gaz/ cro | stipan tadić/ cro | agata lučić/ cro | luka čačić/ cro | ena jurov/ cro | ivana armanini/ cro | iva atoski/ rs | danica dedić/ rs | radovan popović/ rs | francisco sousa lobo/ pt | robert zant/ usa | štěpánka jislová/ cz | zlatko kristevski/ mk | bambi kramer/ it | vittorino curci/ it | ferraglia/ it | harukichi/ jp | jelle kindt/ be | nils bertho/ fr | | | | | | | cover / omot: radovan popović
KOMIKAZE ALBUM #19 – agata i apolonija lučić, nikolina fuzul, luka čačić, domagoj krip, tea jurišić i ena jurov.
ne mislim da su mladi autori “tradicionalno usmjereni” nego da mladi autori_ce tradicionalnog usmjerenja tiskaju u ohoho zinu, a ovi skloniji eksperimentu u komikazama.
Što su to ili što je to točno Komikaze?
Komikaze su mreža za proizvodnju, promociju i distribuciju autorskog stripa koja postoji od 2002. Web izdanja izlaze kvartalno, godišnji izbor ide u album. Portal sadrži preko 5000 tabli stripova i ilustracija od preko 300 autora iz 50-tak zemalja. Na Komikaze web kiosku je sve uvijek dostupno i besplatno. Na web stranici KOMIKAZE.HR imamo 40.000 posjeta godišnje.
Upravo je novi broj Komikaze #19 otišao u tisak a u pripremi su još jedan Femicomix Street zin i Komikaze webzin #55.
Već u startu 2020. je Komikaze album #18 dobio nagradu na najvećem evropskom festivalu stripa u Angoulemeu. U 2020. se dogodilo niz događanja i suradnji a stripoteka se poduplala.
/ Uz standardna 3 web i 1 papirnato “Komikaze” izdanje, u lipnju je izašlo specijalno “Covix” web izdanje a naredna 4 u koprodukcijama: “Femicomix 2020” zin / katalog izložbe i i Street zin (u nastajanju), u suradnji s Kinom Šiška i “Tinta” strip festivalom iz Ljubljane; strip “Medusalem” Damira Stojnića i moje sitotiskano izdanje “Alice in Waterland” koje je tiskala AKC Matrijaršija i festival Novo Doba/Bg.
Jedna od Komikaze linija je i Femicomix program. Situacija u autorskom stripu je klasično konzervativna, patrijarhalna i kićasta. 2016 se dogodio skandal u Francuskom Angouleme kada za nagradu životnog djela nije nominirana nti jedna žena. Paralelno raste desnica u svijetu što se odražava baš u oduzimanju odnosno smanjivanju ženskih prava.
Zbog aktivnih ženskih protagonistica su Komikaze odavno prepoznate i kao “ženska mreža”, u smislu prostora za slobodniji i osobniji izražaj koji njeguju Komikaze od početka i broja ženskih autorica koji mreža okuplja.
Projekt je krenuo 2015. i filtriran je iz Komikaze produkcije. Gostovao je 13 puta u 8 zemalja: Hrvatska, Slovenija, Srbija, Švedska, Portugal, Italija, Njemačka, Francuska. Nova verzija Femicomix 2020 projekta uljučuje 8 autorica, izložbu originala, seriju plakata napravljenih posebno za ovu priliku, strip radionicu i 2 fanzina.
Na otvorenju u Ljubljani su gostovale 4 autorice a izložba je zbog kovida skraćena na 2 tjedna, umjesto planiranog mjeseca. Autorice su, pored mene, najmlađe Komikaze suradnice iz Hrvatske. Izbor se djelomično sam nametnuo jer smo planirali originale na otvorenju i gostovanja što je, s klimavom Covid situacijom, dosta otežavalo organizacijski dio.
Zašto ste se odlučili za pokretanje, čini se da Komikaze imaju i neku aktivističku pozadinu?
Autorski strip pripada andergraund izričaju. U raspadu izdavačkih kuća nije bilo prostora za objavljivanje pa sam s drugarima na adresi jedinstvo pokrenula web stranicu. Onda je krenula turneja kroz clubture projekt po cijeloj hrvatskoj i srbiji pa je mreža autonomnih prostora kulture i nezavisne aktivističke scene porasla i razvila se. I dalje se razvija. Zagovaram autorski strip, nezavisnu scenu, internet i mikroizdavastvo već 20 g. Zbog kovida će ove grane, kako sada izgleda, sve više jačati dok ce velike strip industrije, knjižare i mejnstrim festivali propadati.
Komikaze već dugo izlazi, jeste li primjetili neku razliku u stilovima, broju autora ili potražnji za stripovima?
Zanimanje postoji, ima sve više novih, mlađih autora_ica pa će i publike, kako sada izgleda, biti sve više.
Nedavno sam slušao podcast, koji je doduše star 2 godine, sa srpskom autoricom Janom Adamović koja je pohvalila hrvatsku strip scenu. Ova izložba se fokusirala na hrvatske autore, kakvo je stanje u regiji? (Stripburger)
Srbija i Slovenija imaju festivale autorskog stripa koji mi nemamo a hrvatska strip scena je trenutno valjda najbrojnija u regiji.
Komikaze program je ove godine otvorio festival Novo doba i bio jedan od 4 programa u fokusu slovenskog strip festivala.
Razlog? Uz, naravno, predan dvadesetogodišnji rad Komikaza koji je doveo do lansiranja hrvatskog stripa u nebo ove godine (i to na proglašenu godinu stripa u Francuskoj!), tu su i brojni drugi elementi koji su pomogli;
– internet bum i demokratizacija scene na mreži;
– strip festivali u susjedstvu: novo doba/bg, tinta/lju i svakako crack festival u rimu na koji smo odlazili u sve većem obimu preko 10 puta;
– akc medika i 6 godina festivala ulične umjetnosti i stripa, iz kog je nastao istoimeni fanzin;
– comixconnection, 8-godišnja strip turneja regionalnog stripa po muzejima, nastala na inicijativu njemačkih muzeja;
– kvalitetni novinari u medijima koji su pratili/prate scenu 🙂
– emisija strip u hrvatskoj irene jukić na tv-u s prezentacijom pedesetak hrvatskih strip autora_ica kroz 15minutne emisije;
– riječka i zagrebačka akademija sa strip nastavnim programima i angažiranim profesorima poput damira stojnića …
Fali li čitatelja stripa i je li komercijalna isplativost nešto čemu se uopće treba težiti?
Komikaze monetizicija on-line aktivnosti za sada ide u smjeru prikupljanja donacija i “mekog” marketinga. Čudna su vremena, traže puno improvizacije i brzih prilagodbi. Velik je izazov u pitanju a ‘ko preživi, pričat će.
Nismo spomenuli Ohoho fanzin kao vrijedan projekt za mlade autore.
Ohoho je super jer otvara prostor sjajnim mladim autorima tradicionalne orjentacije.
Želite li za kraj još nešto dodati?
Crtajte i šaljite stripove!
VIŠE O IZLOŽBI:
VIŠE O IZLOŽENOM ALBUMU:
>>>> STRIPFESTIVAL MAFEST 2019.