mainstream parametri iščitavaju strip jezik književnosti 19. stoljeća
* prenešeno: http://www.stripvesti.com/
Izbor iz štampe | Priredio: Strip vesti |
KULTURA INTERVJU Ivana Armanini, urednica alternativnog strip-magazina Komikaza MAINSTREAM PARAMETRI IŠČITAVAJU STRIP
KROZ JEZIK KNJIŽEVNOSTI 19. STOLEĆAU francuskom gradu Angoulemeu od 29. januara do 1. februara, 42. put se održava treći najveći festival stripa u svijetu Festival de la Bande Dessinee. U konkurenciji za nagradu za najbolji alternativni strip-album našao se trinaesti broj magazina Komikaze, što je bio povod da razgovaramo sa urednicom ovog magazina Razgovara: Edin SALČINOVIĆ• Trinaesti broj Komikaza našao se u konkurenciji za nagradu BD alternative 2014. Riječ je o najvažnijem evropskom natjecanju posvećenom nezavisnom stripu. Kako to komentirate? – Vijesti, pristigle iz francuskog Angoulemea u kojem će se od 29. 1. do 1. 2. održati treći najveći festival stripa svijeta, 42. Festival de la Bande Dessinee, sjajne su. Nominacija za nagradu za najbolji alternativni strip-album na festivalu stavlja nas u konkurenciju sa strip-izdanjima iz Francuske i Belgije (2/3) te Italije, Brazila, Egipta, Austrije, Njemačke, Ukrajine i s Tajvana (Listu možete vidjeti ovdje: http://www.bdangouleme.com/670,prix-de-la-bd-alternative-2015.) To je rezultat trinaestogodišnjeg kontinuiranog kopanja po međunarodnom polju nezavisnog stripa. Projekt Komikaze (http://www.komikaze.hr) je pokrenut 2002. godine na tada uspavanoj hrvatskoj strip-sceni, a prerastao je u jedan od međunarodno najprepoznatljivijih s prostora Balkana Kroz proteklu deceniju je formiran međunarodni brend autorskog stripa zahvaljujući permanentnom predstavljanju širom Evrope i van nje – kako preko web prezentacije, tako i distribucijom e-zina i magazina, preko izložbi, radionica i drugih događanja Održano je 180 izložbi i radionica u koordinaciji sa stotinjak partnerskih udruga, civilnih inicijativa i strip-kolektiva.Strategija mreženja• Nominacija za nagradu dolazi u trenutku kada su se problemi nagomilali. Ministarstvo kulture Republike Hrvatske Vam nije odobrilo daljnje finansiranje, čime je, čini se, autorski strip dodatno potisnut na kulturalnu marginu. Uz to, akademija i tzv. institucije kulture ignorišu strip. Mogu li se autori alternativnog stripa nositi sa takvim okolnostima? • Vrijeme za tisak i art institucije, pa i autore alternativnog stripa je crno, ali internet je donio neka rješenja, otvorio druge puteve. Komikaze su kroz strategije mreženja razvile novu perspektivu, lokalno i međunarodno. Program funkcionira i razvija se kao socijalna skulptura, virtualni muzej, poligon za nove talente i lansiranje protostripova. Autorski strip jest oaza alternativne scene u odnosu na postojeću umjetničku praksu koja dominira. Ona djeluje sinergijom autonomnih zona kulture (neprofitnih i vaninstitucionalnih), organiziranih kroz otpor globalizaciji ukusa i institucionalizaciji umjetničke prakse kroz slobodno i altruistično djelovanje umjetnika iz različitih područja koje povezuje neovisan i beskompromisan stav nazvan – alternativnim. Hrvatska ima vrlo dobro povezanu nezavisnu scenu kulture koja djeluje kroz platformu Clubture, Zakladu Kultura Nova, portal Kulturpunkt i niz drugih projekata koji su trajno zaživjeli i kroz koje su Komikaze nastale, stasale i razvijaju se. Autorski strip je prepoznat kao medij pun potencijala u razvoju. Komikaze program 2015 je podržan od Zaklade Kultura Nova (http://kulturanova.hr) i Ministarstva kulture RH za trogodišnje istraživačke i angažirane inovativne umjetničke prakse. Postoje razne pozitivne inicijative koje rade proaktivno za scenu autorskog stripa. Primjerice projekt berlinske kustosice Beate Wild pokrenut kao prezentator nezavisnog stripa Hrvatske, Slovenije, Srbije, Mađarske i Rumunjske pod imenom “comiXconnection” (http://comixconnection.eu/) koji predstavlja 50 autora, strip-kolektiva i festivala, ali s naglaskom na mreže u kojima funkcioniraju. Izložba uključuje 2 kataloga (teorijski i praktični), a na turneji je od 2013. Do sada je gostovala na 10 lokacija, prezentirajući autorski strip u institucionalnom kontekstu. Trenutno gostuje u Muzeju suvremene umjetnosti Novi Sad, a planiramo je dovesti uskoro i u Zagreb. Unatoč lijepim i svijetlim trenucima, autorski strip regije jest na kulturnoj margini. Zašto? Problem spava u samom korijenu sistema: hrvatske osnovne škole imaju jedan sat likovne kulture (primjerice, djeca u Finskoj imaju čak 16 sati na tjedan), a imamo i najmanji proračun za kulturu u Evropskoj uniji. Situacija u drugim zemljama regije je još daleko slabija. Logika Industrije i Profita melje individualce. Rijetki su izdavači koji žele riskirati s domaćim autorima/cama jer su prevodi daleko isplativija roba, a veliki knjižarski lanci uzimaju prevelike marže (50%) a i to malo što ostane – ne plaćaju. Strip-festivali su (čak 2 veća u Hrvatskoj), također tržišno orijentirani i nemaju prostora za DIY fanzinsku i strip-art scenu. Nakon raspada Jugoslavije distributerska mreža se raspala i još se nije polupala Strip teško ulazi u muzejske institucije jer prednost imaju megalomski projekti reprezentativne kulture. Nedostatak autora/ica je i najmanji problem. Od preko dvije stotine autora na Komikaze stranici koja tematizira autorski strip, čak šezdeset je iz Hrvatske. Nažalost (osim 3 Komikaze gostovanja: u Sarajevu 2003, 2006. i Mostaru 2003.) imamo malo kontakata s autorima/cama IZ Bosne. Nadam se da će ovaj članak to promijeniti… • Mreža Komikaza broji više od 200 autora/ica iz 40 zemalja. S obzirom na to, smatrate li da je izlaz za autorski strip u internacionalizaciji ili formiranju unitarne regionalne scene? • Stripovi u 13. broju Komikaza, kako primjećuje kritika, u najvećemu tematiziraju nepripadanje, apsurd i seksualnost. Uopće se može reći da alternativni strip predstavlja otpor dogmatizmu. No, po svemu sudeći u regionu ga se još ne uzima ozbiljno? • Činjenica da su se Komikaze našle u konkurenciji za nagradu BD alternative 2014 potvrđuje da radite dobar posao. Koje kriterije strip mora zadovoljiti da bi ušao u jedan album Komikaza? • Šta će čitaocima donijeti naredni broj Komikaza? [Objavljeno: Oslobođenje, Sarajevo] |