UVODNA RIJEČ / MARKO MARKOVIĆ

Tekst pročitan na otvorenju Kvaka 22 – grupne XXkomikaze izložbe i promocije novog albuma Komikaze br. 22 u Galeriji Vladimir Bužančić, Zagreb / 11.12.2023. / Autor: Marko Marković, jedan od autora ALBUMA BR. 22 (mm aBOUT)

VIDEO: MARKO MILOVAC

UVODNA RIJEČ

Komikaze su mreža kreativnih pojedinaca koji se udružuju kao kolektiv aktivan na međunarodnoj sceni s DIY stripovima, ilustracijama i produkcijom grafike. 

Pokrenute u Zagrebu, 2002. godine, Komikaze ove godine slave obljetnicu 2 dekade (prva 2 Komikaze albuma su tiskana 2003.), predstavljajući novu publikaciju i izložbu koja trenutno posjećuje Galeriju Vladimir Bužančić s umjetničkim konceptom Ivane Armanini.

Promovirajući nezavisne strip autore već dvadeset godina, uglavnom u regiji bivše Jugoslavije, sa suradnjama diljem svijeta, Komikaze su primile brojna priznanja za svoja postignuća, uključujući i nagradu u Angoulême-u, jednom od najvećih europskih festivala stripa smještenim u Francuskoj.

Što se tiče lokalne scene u Zagrebu, Komikaze tijekom godina surađuje s AKC Attack! – Autonomnim kulturnim centrom Zagreb kao program s fokusom na uličnu umjetnost, nezavisne stripove, akcije oslikavanja murala u gradu, radionice i umjetničke rezidencije koje odražavaju društvenu i političku stvarnost kroz nadrealne umjetničke izraze.

Što se tiče pozadine alternativne i underground scene, gdje su Komikaze visoko prepoznate, relevantno je reći kako članovi i ljudi iz kolektiva dolaze iz kulturnih sfera punka, techno glazbe, ravea i noise kulture s diskursom iz feminizma i filozofijama anarhizma, često povezanih sa socijalnim pokretima i aktivizmom u javnom prostoru.

Djela Komikaze često možemo vidjeti u samostalno organiziranim galerijama, na ulicama, okupiranim prostorima, squatovima, nezavisnim zonama, festivalima, info-shopovima, fanzinima, knjigama i naravno, maštovitim mjestima stvaranja predivnih svjetova kao mjesto susreta kreativnih snaga.

Koristeći crtanje kao medij, Komikaze raspravljaju o društvenim normama nametnutim od strane establišmenta s klasom, spolom, rasom i nacionalnim nejednakostima koje proizlaze iz patrijarhalnih upravljačkih struktura.

Revolucionarno usmjereni prema takvim hijerarhijskim konstrukcijama koje stvaraju kapitalističko društvo potrošača, Komikaze reagiraju umjetničkim sadržajem temeljenim na humoru, ali i grotesknom stilu kao tragičnoj komediji, izmamljujući glasove ljudi i smijeh kao krajnje oružje protiv represivaca.

Povijesni kontekst strategija tiskanja odnosi se na 19. stoljeće neovisnih podzemnih kanala često korištenih u svrhu informiranja ljudi o političkim akcijama. Takozvani SAMIZDAT (eng: self-published, ruski: самиздат, BKS – Samo izdat, Ukrajinski: samviydav, poljski: drugi obvieg) su tiskani pamfleti koji kruže iz ruke u ruku među radničkom klasom često u društvenim i anarhističkim anti-autoritarnim pokretima u Istočnom bloku. Ova metoda korištena je kao samoorganizirana proizvodna aktivnost kako bi se izbjegla cenzura vladajuće klase. Danas se takve aktivnosti odnose na subkulture u DIY aktivnostima, suprotstavljajući se glavnom komercijalnom sektoru i korporativnoj proizvodnji, što su strategije Komikaza u konceptu izdavanja nezavisnih autora.

Pod parolom: “Nema djelovanja ili umjetnosti koja nije društveno angažirana, a neangažiranje je također oblik djelovanja” jasno je da ovaj kolektiv ima šire tokove i mrežu ljudi koje bismo mogli okarakterizirati kao anti – art pokret (terminologija povezana s Dadaističkim pokretom).

Na taj način, Komikaze definitivno izazivaju kulturnu scenu, propitujući značenje umjetnosti s perspektive profesionalaca nasuprot neprofesionalaca – komercijalnih nasuprot alternativnih pozicija – kao i formalnog sektora rada nasuprot neformalnog sektora rada, odbacujući konvencionalne standarde i izazivajući kriterije kao sredstvo onoga što umjetnost jest i što bi umjetnost trebala biti.

Marko Marković > ABOUT <

komikaze 2023. program je podržan sredstvima ministarstva kulture i medija rh i grada zagreba.