Povod za radio razgovor: 20 godina Komikaza / Novinar: Teo Poldrugovac / Odg: Ivana Armanini / 18.1.2022. / RADIO STUDENT ZAGREB / Ilustracija: Zdenko Svirčić, 1971

AUDIO ZAPIS RAZGOVORA – LINK: M-XCLOUD / XX KOMIKAZE @ RADIO STUDENT
Cijeli intervju poslušajte na m-xcloudu ili pročitajte u nastavku:
1. Koji je tvoj prvi susret sa stripom?
Moj prvi susret sa stripom svakako imam zahvaliti svojim dragim prijateljima kojima sam bila okružena i koji su imali nos “za buduće vrijednosti”. Početkom stoljeća je autorski strip za mainstrem bio na “lošem glasu” i za institucije ni nije postojao (muzeje, galerije, škole, knjižare). Autorske publikacije su bile rijetke, naklade niske a povremeno bi neku tablu objavili u novinama. Raspadom Jugoslavije se raspala i strip mreža, s rupama koje se ni do danas nisu pokrpale.
2. Otkuda je nikla ideja za stvaranje k0mikaza?
Ideja za stvaranje Komikaza raste iz situacije da nije bilo prostora za objavljivanje, koja se suštinski nije puno promjenila, osim što se internet ukazao kao moguće rješenje za neke probleme. Zadnju dekadu imamo i društvene mreže, i ljude koji sve više vremena provode na internetu gdje ne treba odobrenje nekog šefa i izdavačkih lobija za dijeljenje svog iskustva i međusobne podrške. Taj osjećaj, da sad i na drugom kraju globusa netko gleda isti taj strip, nešto znači. U tom smislu je danas svatko sam svoj izdavač na instagram i facebook profilu.
Komikaze sam, s braćom Sven & Goran Cvek, pokrenula 2002. kao web projekt koji proizvodi, promovira i distribuira autorski strip. Albumi se, u filtriranom obliku, materijaliziraju jednom godišnje u istoimenom izdanju. Portal ima ok posjećenost, publika dolazi sa svih kontinenata i svaki dan prosječno prolista 2 albuma.
Kvalitetni umjetnici i umjetnice svjetske i lokalne alternativne scene, manje ili više poznati, kontinuirano doprinose izdanjima, webzinima i tiskanim albumima na originalne načine. Javljaju se sami ili se zovu direktno.
Danas na adresi https://komikaze.hr imamo jednu golemu elektronsku knjižurinu od 5-6.000 tabli stripova i ilustracija s blizu 60.000 pregleda godišnje. Pri tome je besplatna i svima i u svakom trenutku dostupna. Zvuči kao neki SF scenarij! 🙂
Ovaj nakupljeni materijal daje svojevrstan uvid u dvije dekade stip autora ali ideja je da se vrata drže trajno otvorena, na “propuhu” stilova, nacija i generacija.
Projekt je od početka podržan od Ministarstva kulture i grada Zagreba kao medij inovativne prakse i, zadnje 4 godina samo od grada, i kao tiskani album. Podrška Komikazama varira ali je relativno trajna i raste kroz autorske, partnerske suradnje i, zadnjih godina, i broj donacija.
Hvala svima na podršci!
3. Je li se prvotni cilj mijenjao tijekom godina, koja je danas svrha k0mikaza?
Komikaze pokrivaju jedan spektar recentne domaće i strane produkcije autorskog stripa, onaj eksperimentalniji i radikalniji. S preko sto elektronskih i tiskanih izdanja i kvartalnim ritmom koji ide u kontinuitetu petinu stoljeća mislim da je dio ove scene fino mapiran i arhiviran, što pokazuje i dobra posjećenost. S Facebooka dođe 40% posjetioca. U tom smislu vidim i perspektivu jer su društvene mreže ipak, uza svu prodornost, dosta nesigurnije za pohranu i neki planiran razvoj publike, dosta je nepredvidljiva. Sjajno je, također, vidjeti pregled raznolikih autora u nekom vremenskom odmaku i pratiti procese promjena u radovima. Prvotni cilj se nije promjenio jer nam i dalje kronično fali ljudi i incijativa koji bi se kontinuirano bavili suvremenim autorskim stripom u bilo kojoj formi: časopisa, izdavača, distributera, knjižara, galerista, donatora i publike, koja je spremna ulagati svoje vrijeme i novac u devetu granu i njene kreatore_ice.
S vremenom se iskrastilizirao i feministički filter Komikaza, koji nije bilo na početku jasno definiran. Ženske autorice od početka su u fokusu kao i feminističke mreže, festivali i teme a zbog aktivnih ženskih protagonistica, mreža je često preoznata kao “ženska”. Objavljeno je, dakle mapirano, arhivirano i promovirano preko sto ženskih autorica u jednako toliko Komikaze izdanja. Ova inicijativa je “službeno” otvorena 2015. pod imenom femicomix programa na najvećem regionalnom fem. festivalu Mesto Žensk u Ljubljani. Do tada smo gostovali već na tri feministička festivala: (2005. rdeče zore festival, ljubljana / 2006. pichwise – 1. FESTIVAL ŽENSKE UMJETNOSTI u Sarajevu, zarez / 2007. vox feminae, zagreb), a od 2015. još 12 puta u 8 država s izdavačkim, izlagačkim i radioničarskim akcijama. Program su popratili i stručni tekstovi zanimljivih autora_ica: asjabakić-predgovor; Muf/asja bakić, ada černoša, svetlana slapšak – predgovor, bojan krištofić.
U ožujku imam samostalnu izložbu na festivalu Rdeče Zore, gdje će se promovirati i moj strip-album BOTS: https://komikaze.hr/print_issue/bots/, nastao u produkciji KC Danilo Kiš.
4. Reci nam nešto više o ovom posebnom 20. izdanju strip albuma.
Komikaze album nastaje od materijala sakupljenog tokom cijele godine, webzina, fanzina, izložbi i razmjene izdanja na strip festivalima.
U novom jubilarnom dvadesetom, broju albuma Komikaze #20, gledamo i čitamo uvide u smisao i magiju kreativnog rada; skeniraju se repetitivni obrasci života, položaji slabijih i odbačenih i njihovih taktika otpora, apokaliptične projekcije, feminizam, korona, … Dio se referira na pitanja smrti; od Knjige mrtvih, posmrtnih zvona, hektolitara prolivene krvi koja se vizualno “preljeva” u dječji san o valovima za letenje; kroz spektar strahova i ismijavanja istih. Naći će se tu i osvrti o bubama, gljivama i uraslom noktu na nogama.
Album završava portretom Karla Marxa autora Vedrana Štimca, koji njeguje angažiranu ilustraciju, dovodeći društvene fenomene i probleme u javni diskurs. Marxov rad smatra relevantnijim no ikad ukazujući na cilj kapitalističkog načina proizvodnje koji teži ostvarenju profita pod svaku cijenu.
5. Postoji li neka poveznica između radova koji su uvršteni u 20. izdanje?
Poveznica je dosta jednostavna. Mapira se i tematizira prostor poetske i likovne slobode, eksperimenta i igre, u kojem nije cilj da stripovi budu savršeni nego da autor pronađe neki svoj spoj slike, simbola i međukadrova. Osnovna funkcija ovog tipa stripa je u istraživanju, provokaciji i društvenoj kritici, čime je trajni izazov za sve uključene. Proces rada je tabula rasa (bijela ploča/papir) i umjetnik svaki put kreče u proces intuitivno i ispočetka. Iluzija je da nešto znamo, da smo savladali formulu stripa. To ne postoji jer ju svako pronalazi u sebi. Ideja je izbjeći realizam i manirizam, u smislu nazovi-stilskog štancanja karaktera, perspektiva i anegdota, što sve industrije i trgovina tako vole. U fokusu je hiperteksstualizirana likovnost koja balansira na rubu apstrakcije, akcije, street arta i eksperimenta. Ova simbioza slike i teksta uključuje elemente istraživačkog, nepoznatog + 1 žličica magije koja se pojavi ili ne pojavi, neovisno o vašem iskustvu, godinama rada, školovanjima i stupnju kreativnog ludila.
6. Dotičeš li se u kOmikazama i vlastitim stripovima aktualnih tema npr. Covid – 19
Korona je jedna od rijetkih “mega-tema” koja se arogantno nametnula i žarište je “covix_C19” webzina nastalog u lipnju, 2020. Nakon toga je išao “Street girls“ tema u okviru “Femicomix” programa, što svakako utječe na sadržaje izdanja ali izbor tema je i dalje slobodan.
Pragmatična Komikaze ideja je da se u pregustom ritmu strip akcija i web-izlaženja se isfiltrira godišnje jedno fino izdanje i da se toj sceni digne vidljivost. A dostupna strip arhiva raste, “mic po mic”, 2 dekade, svaka 4 mjeseca, s +/- danom razlike.
7. Osim k0mikaza nedavno je izašao i 58. webzin, što nam donosi ovo novo izdanje ?
Fokus zadnja dva izdanja je bio više na hrvatskim autorima povodom našeg gostovanja na festivalu u Angoulemeu, koje je dio nagrade ovog najuglednijeg evropskog strip festivala. Više: https://komikaze.hr/comics-award-angouleme/
Nažalost je korona ponovo sve odgodila do proljeća, točnije, s kraja prvog je festival odgođen na kraj ožujka.
Dio webzina #58 se preklapa s upravo objavljenim albumom Komikaze #20 ali većina je nova. Novo izdanje predstavlja čak 9 autora_ica iz hrvatske i 3 iz portugala, slovenije i crne gore; vedran štimac / sindy čolić / iva bolfek / marin remić / jan škrinjar / ena jurov / ivana armanini / damir steinfl / petra divković / rui moura / petja kolenko / srdja dragović.
8. Kako se prema tebi promijenila percepcija autorskog stripa u Hrvatskoj odpočetka izdavanja k0mikaza davne 2002. do danas?
Mislim da je kohezivna snaga kulture velika. Komikaze mreža se gradi od 2002. kroz tristotinjak događanja (radionica, izložbi, festivala) i preko sto (web i papirnatih) izdanja, program je međunarodno prepoznat. Kvalitetni umjetnici_e su tu, došle su i neke nagrade.
Ali recimo pitanje honorara u hrvatskom kontekstu još uopće nije ni postao predmet razgovora. Podrazumjeva se da možete poskidati sa stranice sve što vam treba i ne navesti izvor. Razvoj scene je uglavnom kozmetički. Pokrenuta su neke druge strip akcije i izdanja i otvorili su se i neki strip fondovi, čega prije nije bilo. Za sada generalno gledajući imamo nešto više strip izložbi. Kao ok je ako te potpišu ispod rada i za to jedva dobiješ i katalog a honorar je SF. Ove dekorativne promjene uglavnom ne pokrivaju opstanak konkretne strip scene.
9. Kako je rad na k0mikazama promijenio tebe?
Super je upoznavati stalno nove svjetove. Komikaze su prostor kreativne igre i slobode koji kroz 20. godina nakupljenog rada i radova sad živi samostalno neki svoj apstraktni identitet. To ide do toga da ljudi šalju stripove i dizajn u “Komikaze” stilu, što je malo promašena poanta al je zabavno. Birokratski dio Komikaza je gadan jer jede previše vremena i energije ali se to onda uglavnom vrati kroz networking i nova čuda na našem malom a velikom Komikaze kiosku!
10. Pozovi ljude da pročitaju nove 20. kOmikaze i 58. webzin!!
Podsjetile su me kolegice iz “Imaginarnog muzeja“ na Malreauxov koncept: “Musée Imaginaire je kolekcija radova kojima se divimo, koji nas inspiriraju, ukratko – koji imaju moć održavati nas na životu.“ Kiosk za rast i razvoj stripoholizma je tu, besplatan i non stop otvoren, s 6k strip tabli i ilustracija. Nacrtalo ih je 350 ruku koje vam mašu iz kompjuterskih i mobilnih ekrana i zovu vas na čitanje/gledanje i strip suradnju. Crtajte i šaljite stripove!
VIŠE: