2002. interview: ivana armanini ~ igor čoko/ ispodzemlje

Diplomirala si na Fakultetu likovnih umjetnosti, kasnije vidim i dosta izlagala svoje likovne radove. Sta te najvise zanima u slikarstvu? U kom se pravcu onako, najkreativnije i najkomotnije osjecas?

-Najbolje mi je van pravca.Obožavam digresije, ilegalu: spiljskih ljudi, djece, protografitera…

Iako si diplomirala slikarstvo, tvoji stripovi vise lice na grafike nego sto imaju konkretne elemente slikarstva. Zasto? Deviza “Manje je vise” dosta je utjecala na moj mentalni sklop.Opcenito mi se cini da ritam zivota trazi krace I jednostavnije forme I poruke.Dosta je guzva na ovoj planeti.

Koliko znam, radila si i stripove po motivima Danila Harmsa. Koliko uopste volis nadrealizam, u stripu, literaturi, svemu ostalom…?

Harms je besmislici dao literarni smisao.Apsurd je slabo korištena tema u stripu,kao neki tabu.Sveprisutan a prešućivan.Cini se dosta tesko odrediti I odrediti Harmsa kao nadrealistu.Njegova stvarnost realnija mi je I bliza od napr. fotografske Hemingwayeve proze.

Kako je doslo do tvoje saradnje sa Mimom Simic? Kako vas dvije funkcionisete i kako bi ukratko opisala to sto vas dvije radite? Na pocetku bijase Prica,tocnije-price.Došle su u vidu cirkulirajuće diskete.Pola godine kasnije ukazala se I Mima,netom došla iz Amerike.Pola albuma je već bilo gotovo.Nije se bunila pa sam nastavila.Ima tu dosta rezova I kasapljenja,ali atmofera I humor su svakako neoskrvnavljena baza. Stripovi su nam trening punk-spirita,u ovim gadnim,licemjernim vremenima.(“Ne!”).

Uopste, zasto si se tek nedavno, prije koju godinu, odlucila baviti stripom. Sto se to dogodilo u tvojoj kreativnoj svijesti pa si se “bacila” na ovaj vid umjetnosti?

Akdemijom mi se smučila “slika” I cijela ta pompa oko umjetnosti(Viša bića I to).Stripom se ovdje ljudi ne bave pa je ostao čist.To je velika prednost. Cijeli taj salonski mehanizam,kriticara,teta-galeristica,nagomilane birokracije I ostalih parazita pokusala sam izbjec elegantnim zaokretom u nesto sto se,bar ovdje ,jos nije institucionaliziralo.

Takodjer, urednica si stripa u projektu Pogon Jedinstvo. Ili me ispravi ako grijesim. O cemu se zapravo radi u toj prici?

Šaka šljunka je bačena u metu-nešto će pogodit cilj… Pogon je omogućio web-izdanje Komikaza /komikaze.hr /, zaslugom dragih prijatelja I suradnika Cveka&Cveka. Sven Cvek uredjuje koncepcijski srodan sajt na www.litkon.org a Goran,osim web-masteringa radi na anarho-aktivistickim stripovima u teamu sa Emilon Jurcanom. Otvoreno društvo mi sponzorira ostale projekte programa “Komikaboom!”; 3 izložbe do sada-Komikaze& Stripburek u Dubrovniku,Komikaze u Puli,na Visu.Bas pržim CD-Komikaze čija će promocija biti 26.11.u Zg-Močvari,zajedno sa strip-plakatima. Isto će se stvar ponoviti I u Rijeci. 4.12. g ostuju nam Max Andersson & Lars Sjunnesson te,uz malo sreće I nadaleko nam poznati Zograf-u 1. mjesecu.Sve izložbe zamisljene su kao lančana događanja u više gradova. To je koncept “Clubture”-a, udruge koja okuplja više udruga iz različitih gradova Hrvatske/u planu je širenje/ s idejom decentralizacije Zagreba te širenjem klubske/urbane kulture mladih. Komikaze su dosada izašle u 3 broja,sa tridesetak autora iz Hrvatske,Slovenije,Srbije,Švedske,Italije,Rumunjske…Arhiva je dostupna na netu. Sada pripremam novo izdanje kulturnog magazina “Godine Nove” koji nas je ugostio na 60 stranica.To je I svojevrsna papirnata premijera “Komikaza” koja se očekuje sredinom prosinca.

Organizovala si razne strip manifestacije i ucestvovala u mnogim slicnim. Kako to izgleda iz tvoje autorske perspektive i koliko je to isplativ i naporan posao kad se sama bavis organizacijom slicnih prica?

Moj je problem sto sebi nisam dovoljan motor za komunikaciju I prezentaciju.Treba mi stalan protok energija, ideja I tako si stvaram klimu za rad I razvoj. Rađaju se prijateljstva-nova, stara, buduća…I stripovi nastaju prirodno, kao neka nus-pojava…

Da li si zavrsila prevodjenje Scott Mc Clauda? Koliko ti je bitan taj autor i sta te navelo da se pozabavis bas njime?

Woah,Scott McCloud je abeceda! Nisam srela ništa pametnije I duhovitije o stripu.I još-u stripu. Prevod je spontan,ne možete sjediti skrštenih ruku.Problemi nastaju u multiplikaciji…

Rekla si da ces se po zavrsetku prevodjenja Mc Clauda pozabaviti zenskim autorima u sklopu zenske edicije. Kako napredujes po tom pitanju i kazi mi, “u kom grmu lezi zec” iliti kreativna carolija koja prati zene- autorke na hrvatskoj strip sceni? Pored tebe i zena iz Divljeg Oka, da li postoji i druga autorska snaga kad je u pitanju zenski strip u Hrvatskoj? Da li uopste, vidis ili osjecas razliku u pristupu stripu kad je u pitanju “autorovo” ili “autorkino” tretiranje istog?

-Ideja je nastala kao opozicija vladajućoj patrijarhalnoj desnici.Nažalost, ni muški autori nisu pošteđeni ove tiranije pa je projekt izgubio svrhu vremenom.

Koliko znam, vecina danas jos uvijek aktuelnih kvalitetnih crtaca iz Hrvatske, poput Zezelja, Macana, Kordeja , Ilica i ostalih, rade van zemlje. Koliko ti znaci njihov globalni uspijeh i uopste, kakva je po tebi trenutna klima za bavljenje stripom u Hrvatskoj?

-Njegujem neku cyber-mistiku pa, ukidanjem nacije I granica u virtualnom prostoru interneta, stvari dobijaju smisao.

Nekada davno, postojao je Novi Kvadrat koji je razbio ustogljenu shemu “domace” strip forme. Kako gledas na taj period hrvatskog stripa i da li mislis da skupine poput npr. sadasnjeg Divljeg Oka, mogu barem donekle nasljediti tu pricu?

-DO je hermetična skupina čija zatvorenost nije nastala organski,stvarnom ljudskom i duhovnom bliskošću već konceptualno.Taj koncept za mene ima karakter eksperimenta koji je svoje rekao, ostavio neki trag I -time ispunio svoju misiju Dalje ne vidim razloga za zadržavanjem tamo.

Od strip fanzina u Hrvatskoj, znam za E Flit i fanzin Irene Jukic. Da li postoji jos neko konkretno (web)strip shtivo koje se moze uzeti za ozbiljno u svom pristupu i tretiranju stripa? I koje je tvoje omiljeno strip stivo?

Naravno, www.komikaze.hr Nešto više-niže.

Pozdrav,Ivana