28.-31.1.2010. fotoreportaža: stripfestival angouleme

KOMIKAZE U ANGOULEMU/ THE BIGGEST COMIC FESTIVAL IN THE WORLD/ FRANCE:

Angouleme je francuski srednjovjekovni gradić blizu atlanskog oceana u kom je stripfestival jedini veći događaj a cijeli grad mu je potpuno posvećen. Daleko od toga da mjesto ima status jedinog strip-hodočašća budući da u Francuskoj svako manje mjesto ima stripfestival ali je Angouleme u tome otišao najdalje kontinuirano gradeći scenu već 37 godina. Festival je struktuiran kroz 5 tematskih šatora ali i brojnim izložbama, radionicama, performansima, tribinama, ceremonijama i inim drugim akcijama rasutim po cijelom gradu a okupio je 5810 profesionalaca/ki (uključujući medije i pr-službe) iz 36 zamalja; od toga 1170 izlagača/ica i 1587 akreditiranih autora/ica.

Na ovim “strip Olimpijskim igrama” Hrvatska je dobila i jednu 3. nagradu u kategoriji “Mladi neobjavljivani talenti” za 2 table koloriranog stripa bez riječi pod nazivom “Čovjek koji je kupio osmijeh”u a donio ju je Miroslav Sekulić – Struja. Ovaj autor je potpuno nepoznat u svijetu hrvatskog stripa budući da se ovim medijem bavi zadnjih par godina i to u vrlo tihom i samozatajnog radu. Zanimljivo je da dolazi iz “fantasy” svijeta (http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy_art) i velikih zidnih dekoracija. Karakterizira ga vrlo detaljan rad na svakom kadru u realističnom stilu ‘30-tih godina prošlog stoljeća te vrlo rafinirana paleta “francuske škole”. Ova nagrada otvorila mu je brojna poznanstva, kolone fanova u redu za potpisivanje ali i unosan posao za “Delcourt” kao i razne ponude drugih izdavačkih kuća.

Na festivalu su se prezentirale i “Komikaze” (http://www.komikaze.hr), 4. put nominirane za Grand Prix autorskog stripa ali i po prvi puta sa štandom ove godine te par stalnih Komikaze autora/ica u projektu „100 za 100” : Dunja Janković i Igor Hofbauer iz Hrvatske te Radovan Popović (Kosmoplovci http://www.kosmoplovci.net ), Maja Veselinović i Zograf iz Srbije s kojima se (uz ostale sudionike/ice u dotičnom projektu) otvorio novi muzej stripa. Ove akcije su realizirane u partnerstvu sa srpsko-francuskom udrugom “Turbocomix” (Joanna Marcade, http://www.turbocomix.eu/blog )

Projekt izložbe „100 za 100” koncipiran je na dijaloškoj reinterpretaciji postojeće arhive muzeja kroz suvremene autorske rukopise. Problematizira se koncept originala i potiće dijalog starinskog i suvremenog jezika stripa kroz suvremenu “recikliranu” formu. Na osnovu stotinu strip tabli iz muzejske arhive poznatih autora: Marc Breyer, Nicolas de Crecy, Alberto Breccia, Peyo (štrumfovi), Charles M. Schulz (Snupi), Hal Foster (princ Valijant) i dr. realiziran je katalog. Ova kataloška enciklopedija je reprezentativan artikl samo jedne manifestacije čiji budget iznosi “omanjih” 170 tisuća eura, u dugom nizu festivalskih događanja… Pozvani su autori/ce koji već kroje povijest stripa (Charles Burnes, Peter Kupper, Lorenzo Mattoti, Killofer, etc) ali i mlađi, nepoznati autori/ce Balkana te dalekog istoka čime je muzej već u startu naglasio otvorenost i istraživački, problematizirajući karakter ovog laboratorija strip ideja. Novo otvoreni muzej stripa je naglašenog hi-tech karaktera, vrlo precizne i diskretne rasvjete da bi se uspješno izbjegle refleksije, prostorno razigran brojnim lcd ekranima i širokim bjelinama, krugovima i spiralama te dizajnom, arhitekturom i programskom stategijom ostavlja dojam suvremeniji od mnogih svjetskih muzeja suvremene umjetnosti.

Grand Prix autorskog stripa za nezavisno izdavaštvo ove godine je dobila Kina koja se tek drugi put pojavljuje na festivalu. Organizirana srednjoškolska akcija koja je urodila fanzinom od 500 stranica zasjenila je sve ostale nezavisne izdavače. http://scomix.blogbus.com/

Veliki jaz između hrvatske i francuske strip kulture (kulturna politika Francuske strateški ulaže velika sredstva u programe edukacije i animacije na strip) očit je i u velikom interesu malih francuza za autorski strip (vidi fotoreport) dok isti radovi na domaćem terenu izazivaju strah i traume.

Od ostalog programa najupečatljivije su bile: najavna izložba u Louvru te u Angoulemu: klasici Bluch, Fabio Viscogliosi, tematska izložba povijesti humora u stripu te radovi nastali suradnjom stripaša i mentalno hendikepiranih umjetnika/ica u organizaciji izdavačke kuće “Fremok” http://www.fremok.org/.